وبلاگ میزیتو آموزش مدیریت پروژه‌های ساختمانی | فرایند افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عمرانی
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

آموزش مدیریت پروژه‌های ساختمانی | فرایند افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عمرانی

منتشر شده در ۲ ماه پیش

زمان خوانش ۴ دقیقه

انتشار ۲ ماه پیش

خوانش ۴ دقیقه

آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی؛ اصل اول افزایش راندمان کار
به انجام رساندن پروژه‌ ساختمانی و عمرانی بسیار چالش‌برانگیز است و مدیریت آن را به فرایندی دشوار تبدل می‌کند. به همین دلیل کارشناسان معتقد هستند که بیشتر پروژه‌های ساختمانی به موقع تکمیل نمی‌شوند. بااین‌حال ابزارهای آموزشی و نرم‌افزارهای متعددی در اختیار مدیران پروژ‌ه‌ها قرار دارند تا بتوانند روند ناکارآمد را با مدیریت صحیح اصلاح کنند. آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی شامل فعالیت‌های هدفمندی است که با نظم بخشیدن به برنامه‌ریزی‌ها، مانع از صرف هزینه‌های اضافی برای تکمیل پروژه‌ها می‌شود.
 


آموزش مدیریت پروژه‌های ساختمانی به چه معناست؟
فرایند آموزش مدیریت پروژه ساختمانی را می‌توان به‌عنوان هدایت، تنظیم و نظارت بر یک پروژه از ابتدا تا تکمیل آن تعریف کرد. هدف نهایی آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی، ارضای کامل خواسته‌های مشتری برای اجرای یک پروژه قابل دفاع، هم از نظر عملکرد و هم از نظر بودجه است. طیف متنوعی از انواع پروژه‌های ساختمانی مانند تجاری، مسکونی، صنعتی و عمرانی بزرگ وجود دارند که مدیریت آن‌ها ارتباط نزدیکی با پارامترهای فنی مانند: بودجه و اجرا دارد. 


آموزش مراحل مدیریت پروژه های ساختمانی
مدیریت پروژه‌های ساختمانی یک فرایند سخت و پیچیده است. بسیاری از این پروژه‌ها با بودجه‌های هنگفتی شروع می‌شوند و در صورت عدم استفاده از برنامه‌ریزی مناسب و بی‌توجهی به فرایندهای صحیح مدیریت پروژه، امکان به نتیجه نرسیدن آن‌ها وجود دارد. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین فرایندهای آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی می‌پردازیم.


شروع پروژه؛ مرحله اول از مدیریت پروژه عمرانی
در مرحله اول، هدف و انتظارات پروژه مشخص می‌شود. این فرایند یک مرحله حیاتی از کل پروسه کاری است؛ زیرا نشان می‌دهد که آیا این پروژه فرصت خوبی است یا خیر. پس از تصمیم برای اجرای پروژه، مهندسان تمام راه‌حل‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود را برای امکان اجرای آن عنوان می‌کنند. در نهایت و پس از تصمیم‌گیری نهایی، یک سند شروع پروژه (PID) ایجاد می‌شود. سند این سند زمینه را برای طراحی اجرای ساخت‌و‌ساز فراهم می‌کند و یکی از حیاتی‌ترین موضوعات آموزش مدیریت پروژه های مدیریت ساختمانی به‌شمار می‌آید.
 
مرحله برنامه‌ریزی؛ تضمینی برای موفقیت پروژه‌های ساختمانی
مرحله برنامه‌ریزی پروژه فرایندی است که گروه فعالیت‌هایی را مشخص می‌کند که باید انجام شوند. این مرحله تقریبا تا اتمام پروژه ادامه دارد. اولویت اصلی در مرحله برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی زمان، هزینه‌ها و منابع برای پروژه است. بر اساس این الزامات، تیم عمرانی استراتژی‌هایی را تدوین می‌کند که تا به ثمر رسیدن پروژه باید به دقت دنبال شوند. در حال توسعه استراتژی است که باید دنبال شود.
به محض اینکه بودجه، برنامه و پروسه کاری مشخص شد، پروژه تقریبا آماده شروع است. پس از این اقدامات نوبت به مدیریت ریسک می‌رسد. برای کاهش ریسک، گروه باید تمام تهدیدات بالقوه پروژه را بررسی کند و برای رفع آن‌ها راهکارهای کاربردی را ارائه دهد.


مرحله اجرا در مدیریت پروژه ساختمانی
سومین مرحله از فرایندهای آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی به اجرای طرح مدیریت پروژه عمرانی اختصاص دارد. به‌عنوان یک قاعده، این مرحله به دو فرایند اصلی اجرا و نظارت و کنترل تقسیم می‌شود. در این مرحله، تمام اعضای پروژه از انجام وظایفشان مطمئن شده و در عین حال، پیشرفت کار توسط مدیر پروژه بررسی می‌شود. در واقع مدیران پروژه بیشتر وقت خود را به مرحله نظارت اختصاص می‌‌دهند و متناسب با اطلاعاتی که به دست می‌آورند، تغییرات لازم را اعمال می‌کنند.

 


پایان رسمی پروژه؛ آخرین مرحله از فرایند مدیریت پروژه ساختمانی
مرحله نهایی پروژه نشان‌دهنده تکمیل رسمی آن است. در این مرحله مدیر پروژه تمام اقدامات را ارزیابی کرده تا بتواند فعالیت‌های انجام‌ شده را با اهداف تعیین شده بررسی کند. در پایان نیز، با ارائه گزارش‌های ناشی از بودجه نهایی و اطلاعات مورد نیاز، نقشه راهی مناسب برای ساخت پروژه‌های آتی در اختیار مجموعه‌های ساخت‌وساز قرار می‌گیرد. پروژه را انجام می‌دهد، بودجه نهایی را محاسبه می‌کند و اطلاعاتی را در مورد هر کاری که ناتمام باقی می‌ماند ارائه می‌دهد.
 
امکانات میزیتو برای مدیریت پروژه‌های ساختمانی
یکی از نکات آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی، شناخت بهترین پلتفرم‌های مدیریت پروژه است. این نرم‌افزارها با پشتیبانی از انواع نیازهای پروژه‌ها برای برنامه‌ریزی و تعیین شرح وظایف، در فضایی رسمی و کاملا مهندسی‌شده به مدیریت پروژه‌های ساختمانی نظم می‌بخشند. میزیتو یکی از بهترین و جدیدترین پلتفرم‌های آنلاین مدیریت پروژه است که بیشترین مزایا را به کاربران ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار با طراحی بخش‌های مختلف میز کار، مدیریت پروژه، کنترل وظایف و... امکان نظارت و کنترل بر تمام اقدامات مدیریت پروژه‌های ساختمانی را به وجود آورده است.


برخی از مهم‌ترین امکانات میزیتو برای مدیریت پروژه‌های ساختمانی عبارت‌اند از:

  • امکان تعیین بازه‌های زمانی مشخص
  • اولویت‌بندی و مرتبط‌سازی وظایف برای هر یک از اعضای سازمانی
  • برخورداری از ابزار حرفه‌ای نمودار گانت
  • امکان ثبت یادداشت برای مدیریت فرایندها
  • پشتیبانی از زبان فارسی و استفاده از یک تقویم پروژه حرفه‌ای
  • در دسترس بودن شرایط جلسات آنلاین با سایر تیم پروژه
  • امکان استفاده از انواع متدهای مدیریت پروژه مانند اسکرام و کانبان
  • برخورداری از صورت‌جلسه پیشرفته سازمانی
  • محاسبه درصد پیشرفت پروژه بر اساس در نظر گرفتن وزن وظایف
  • گروه‌بندی پروژه‌ها
  • مانیتورینگ وظایف و صورت‌جلسات

 
تضمین موفقیت در پروژه های ساختمانی با میزیتو
امکانات متعدد میزیتو باعث شده است تا طیف متنوعی از کسب‌وکارها برای نظم بخشیدن به فرایندهای سازمانی خود از این نرم‌افزار استفاده کنند. بااین‌حال با توجه به کاربردهای فراوان میزیتو در مدیریت پروژه، تعیین شرح وظایف برای اعضای تیم، امکانات کاربردی برای گزارش‌دهی، قابلیت‌های مفید برای برنامه‌ریزی، امکان کنترل و نظارت مسئولیت‌های اعضای تیم، افزایش بهره‌وری کاری و... بیشترین کاربرد آن در کسب‌وکارهای حوزه ساختمانی مشاهده می‌شود. شما می‌توانید برای شناخت نرم‌افزار مدیریت پروژه میزیتو و آشنایی با دیگر بخش‌های این پلتفرم، از طریق سایت ما به صفحه راهنما مراجعه کنید.


سوالات متداول
چرا آموزش مدیریت پروژه های ساختمانی اهمیت دارد؟
این موضوع در صرفه‌جویی زمان و هزینه‌ها و برنامه‌ریزی بهتر پروژه‌ها نقش دارد.


بهترین راهکار برای نظم بخشیدن به فرایندهای مدیریت پروژه ساختمانی چیست؟
استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به دلیل امکانات متعددی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بهترین راهکار در این زمینه است.


آموزش مدیریت‌ پروژه‌های ساختمانی شامل چه مراحلی می‌شود؟
این فرایند شامل چهار مرحله اصلی شروع پروژه، برنامه‌ریزی، اجرا و اتمام و گزارش‌دهی می‌شود.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!